Jedna z umiejętności, która często nie jest wykorzystywana w wystarczającym stopniu przez lektorów. W tym poście damy Ci szereg praktycznych rad, jak wykorzystać moc „feedbacku”!
Po pierwsze – po co komu informacja zwrotna?
Odpowiednio stosowana informacja zwrotna ma ogromny wpływ na całokształt procesu dydaktycznego.
- Twój Uczeń wie konkretnie, co już robi dobrze, a co wymaga dalszej pracy.
- Pokazuje, gdzie Uczeń zrobił ostatnio postępy
- Pokazuje Twoją troskę o jakość szkolenia, które realizujesz.
- Wreszcie – jest to szansa zdobycia informacji dla Ciebie – jako Lektora – co Uczestnicy szczególnie cenią w Twojej metodzie pracy, a co mógłbyś robić inaczej!
Jak to robić?
Jest wiele okazji do dzielenia się informacją zwrotną – w zasadzie podczas każdej lekcji, nie tylko przy wypełnianiu semestralnych raportów postępów.
Gwarantujemy Ci – jeśli opanujesz tę umiejętność i będziesz ją stosować regularnie – Twoi Uczniowie będą jeszcze wyżej oceniać zajęcia, które prowadzisz!
Informacje zwrotne „ad hoc”:
- Kiedy Twój Uczeń popełnił błąd, zanotuj go sobie i poproś, aby spróbował go poprawić sam. Tak – to też jest forma udzielania feedbacku!
- Jeśli Uczeń poprawi sam błąd – doceń to. Dla wzmocnienia, poproś o podanie jeszcze jednego przykładu – da to Uczniowi poczucie, że potrafi!
- Jeśli Uczeń nie jest w stanie poprawić błędu – wyjaśnij (nawet po raz dziesiąty!), zaproponuj dodatkowe ćwiczenie. Uczniowie bardzo to cenią.
- Podczas następnej lekcji – daj szansę „pochwalić się” Uczniowi, że już potrafi!
- Zapytaj Ucznia, za co chciałby siebie dziś sam pochwalić. Pomocne pytania:
„Co zrobiłeś dziś, czego nie potrafiłbyś zrobić wczoraj?”
„Z czego jesteś szczególnie zadowolony?”
Informacje zwrotne stosowane co jakiś czas – tzw. „stop – klatka”.
- Poproś Uczniów, aby przeanalizowali Waszych ostatnich kilka lekcji i podzielili się konkretnymi przykładami sytuacji komunikacyjnych, w których dokonali największych postępów. (Możesz to zadać jako pracę domową!). Podczas lekcji zrób „rundkę” podczas której każdy się wypowiada. Dopytaj, co Ty konkretnie robisz – jako Lektor – co pomaga Im dokonywać postępów. Zapytaj, czy chcieliby, abyś robił czegoś więcej lub mniej.
Informacje zwrotne w raportach
- Nasza rada: wyobraź sobie, że to Ty jesteś Uczniem, dla którego wypełniasz raport. O co powinieneś zadbać, aby raport, który przygotowujesz był jak najbardziej wartościowy i pomocny w dalszej nauce. Stwierdzenia: „Powinien dalej pracować nad poprawnością gramatyczną”, czy „Warto, aby więcej mówił podczas lekcji” mają taką sobie wartość, prawda? Jeśli Ty płaciłbyś za ten kurs, jaki raport chciałbyś dostać od Lektora?
Naszych Inkubowanych zapraszamy na szkolenie: „Informacja zwrotna w pracy lektora”. Dostępne terminy sprawdź w zakładce „Szkolenia”.