Wszyscy wiemy, że rekomendacje zadowolonych klientów są jedną z najefektywniejszych form budowania własnej marki. Pamiętaj, że jeśli ktoś Cię poleca, poniekąd gwarantuje solidność oferowanych przez Ciebie usług.
Tymczasem dla wielu z nas – lektorów – proszenie o rekomendacje jest sytuacją nie do końca komfortową.
W tym poście nauczymy Cię, jak to się robi!
- Zanim poprosisz o rekomendacje, zadbaj o jakość Twoich zajęć, czyli o podstawę do dania Ci rekomendacji. Wydaje się to oczywiste, ale … warto przypomnieć, bo rzeczy oczywiste łatwo umykają! Pomóż Klientom dostrzec konkretne korzyści wynikające ze współpracy z Tobą. Co się tu sprawdza? Wszelkiego rodzaju testy – a najlepiej „pre” i „post” testy. Kiedy celem klienta jest np. opanowanie określonego zasobu słownictwa – np. z zakresu marketingu – zacznij od pre-testu. Poproś swoich Uczniów o wypełnienie testu składającego się np. z 10-15 słówek lub zwrotów, które będą części zawartości programowej kursu. Warto wówczas nadmienić, że celem kursu, który przygotowujesz jest poznanie, utrwalenie i przećwiczenie np. 100 słówek związanych z marketingiem – bo nie zawsze będzie to tylko i wyłącznie wprowadzenie nowego słownictwa. Przygotuj profesjonalny materiał – prezentację, ćwiczenia, które rozdasz swoim uczniom. Podczas samego szkolenia zachęć ich do robienia sobie notatek i od razu zapowiedz, że na zakończenie przeprowadzisz „post test”. Przed samym „post testem”, przeprowadź rundę powtórkową, podczas której przećwiczycie poznane zwroty. Jako „post test” możesz wykorzystać „pre test”, który Uczniowie wypełnili przed rozpoczęciem tego modułu. Z doświadczenia rekomendujemy takie rozwiązanie – z co najmniej dwóch powodów: po pierwsze – oszczędzasz czasJ, po drugie – Uczniowie widzą efekt przed i po.
- Przygotuj Uczestników do zarekomendowania Cię:
Przeprowadź krótką sesję feedbackową: zapytaj Uczestników, jak oceniają szkolenie. NIE PYTAJ, CZY SĄ ZADOWOLENI – to słaba informacja zwrotna.
Zadaj pytania, jak:
– Jak oceniasz efektywność tego szkolenia – w skali od 0 do 10 (gdzie 10 – to ocena najwyższa)?
– Co było dla Ciebie szczególnie przydatne?
– Co ja robiłem, jako Twój lektor, co pozwoliło Ci odnieść największą korzyść?
– O co powinniśmy wspólnie zadbać następnym razem.
Nie zrażaj się, jeśli odpowiedzi nie będą jakoś bardzo rozbudowane.
- Poproś o rekomendację:
Ponieważ wysoko oceniłeś szkolenie, mam do Ciebie prośbę: Może jest ktoś w Twoim otoczeniu, kto również mógłby skorzystać ze współpracy ze mną? Z góry będę wdzięczna za Twoją rekomendację. I tu już nic nie dodawaj, nie tłumacz, nie wyjaśniaj. Jeśli ta osoba Cię zarekomenduje – warto Jej to wynagrodzić – choćby podziękowaniem, a jeszcze milej – drobnym upominkiem – np. czekoladą. To miły gest i nie ma nic wspólnego z „kupowaniem” poleceń.
Możesz również poprosić o rekomendacje pisemne na Twoim profilu linkedin lub w innych mediach społecznościowych.
Kogo więc poprosisz o pierwsze rekomendacje?