Jak prowadzić zajęcia konwersacyjne bez tekstów i zadań domowych?

Eksperci EFWP

Eksperci EFWP

Wielu lektorom i uczniom, zajęcia konwersacyjne kojarzą się z „luźnymi” dyskusjami na różne tematy, sposobem na „rozgadanie się”, ale często również z brakiem struktury i pomysłu na kurs. 

Najgorszą rzecz, jaką możesz zrobić to zadać Twoim uczniom pytanie: „No to o czym chcielibyście dziś rozmawiać?” Zadając to pytanie tak naprawdę mówisz „Nie mam pomysłu na nasze zajęcia”. 

Uczestnicy, którzy wybierają kurs konwersacyjny najczęściej:

  • Chcą jak najwięcej mówić podczas lekcji, co jest oczywiste – w końcu to kurs konwersacyjny.
  • Nie przepadają za pracą z podręcznikiem. 
  • Nie mają zbyt wiele czasu na czytanie dłuższych artykułów lub oglądanie filmików na YouTube. To znaczy pewnie czas mają, ale wolą robić wtedy inne rzeczy

Jednym z pomysłów, który bardzo dobrze sprawdza się podczas prowadzenia zajęć konwersacyjnych polega na wykorzystaniu obrazków – zdjęć lub rysunków.

Warto mieć przygotowanych 15-20 różnych obrazków, które możesz wykorzystać jako część lekcji (np. rozgrzewka) lub jako podstawę zajęć konwersacyjnych. 

Jeśli pracujesz z sześcioosobową grupą, łączysz uczestników w mniejsze grupy – pary lub grupy trzyosobowe i prosisz ich o opisanie zdjęcia lub obrazka – na początek – co na nim widzą. Następnie, jedna osoba w grupie ma za zadanie zadawać pytania, do których zainspirował ją obrazek. 

Jeśli na przykład grupa pracuje ze zdjęciem młodej kobiety, która siedzi przy biurku i rozmawia przez telefon, pytania, które mogą się pojawić to:

– Jakie emocje widzisz na zdjęciu? Co na to wskazuje?

– Co ta kobieta robiła o tej porze wczoraj?

– Jakie ma plany i marzenia?

– Co ją frustruje w życiu?

– Jak spędza wolny czas?

– Jakie książki czyta?

– Jaki film widziała ostatnio w kinie?

– Jak spędziła ostatni weekend?

– Jakie miała marzenia, jako dziecko?

To tylko przykłady. Uczestnicy potrafią być bardzo kreatywni! 

Następnie reszta grupy (lub druga osoba w parze) odpowiada na pytania. Powstaje ciekawa rozmowa – czysta konwersacja – a przy okazji Twoi Uczniowie ćwiczą również zadawanie pytań! Ćwiczenie nadaje się do wykorzystania w grupach małych 2-3 osobowych, jak i dość licznych. 

Powiązane materiały

Kilka ostatnich tygodni to wysyp prognoz na temat trendów w nauczaniu w 2024. Cześć trendów to kontynuacje rozwojowe obecne już w 2023 (a czasami i wcześniej). Pojawiło się kilka też

Czytaj dalej

Kolejny post z serii „Za co będą kochać Cię Twoi Uczniowie”, w której dzielimy się naszymi sugestiami i podpowiedziami, które sprawdziliśmy – i jako nauczyciele i jako uczestnicy kursów językowych. 

Czytaj dalej

Jeśli kiedykolwiek pracowałaś lub pracowałeś nad przygotowaniem strony internetowej, wiesz, że może to zająć wiele dni i tygodni a nawet miesięcy. Wcale nie musi tak być! Wystarczy, że odpowiednio do

Czytaj dalej