Wielu lektorom i uczniom, zajęcia konwersacyjne kojarzą się z „luźnymi” dyskusjami na różne tematy, sposobem na „rozgadanie się”, ale często również z brakiem struktury i pomysłu na kurs.
Najgorszą rzecz, jaką możesz zrobić to zadać Twoim uczniom pytanie: „No to o czym chcielibyście dziś rozmawiać?” Zadając to pytanie tak naprawdę mówisz „Nie mam pomysłu na nasze zajęcia”.
Uczestnicy, którzy wybierają kurs konwersacyjny najczęściej:
- Chcą jak najwięcej mówić podczas lekcji, co jest oczywiste – w końcu to kurs konwersacyjny.
- Nie przepadają za pracą z podręcznikiem.
- Nie mają zbyt wiele czasu na czytanie dłuższych artykułów lub oglądanie filmików na YouTube. To znaczy pewnie czas mają, ale wolą robić wtedy inne rzeczy
Jednym z pomysłów, który bardzo dobrze sprawdza się podczas prowadzenia zajęć konwersacyjnych polega na wykorzystaniu obrazków – zdjęć lub rysunków.
Warto mieć przygotowanych 15-20 różnych obrazków, które możesz wykorzystać jako część lekcji (np. rozgrzewka) lub jako podstawę zajęć konwersacyjnych.
Jeśli pracujesz z sześcioosobową grupą, łączysz uczestników w mniejsze grupy – pary lub grupy trzyosobowe i prosisz ich o opisanie zdjęcia lub obrazka – na początek – co na nim widzą. Następnie, jedna osoba w grupie ma za zadanie zadawać pytania, do których zainspirował ją obrazek.
Jeśli na przykład grupa pracuje ze zdjęciem młodej kobiety, która siedzi przy biurku i rozmawia przez telefon, pytania, które mogą się pojawić to:
– Jakie emocje widzisz na zdjęciu? Co na to wskazuje?
– Co ta kobieta robiła o tej porze wczoraj?
– Jakie ma plany i marzenia?
– Co ją frustruje w życiu?
– Jak spędza wolny czas?
– Jakie książki czyta?
– Jaki film widziała ostatnio w kinie?
– Jak spędziła ostatni weekend?
– Jakie miała marzenia, jako dziecko?
To tylko przykłady. Uczestnicy potrafią być bardzo kreatywni!
Następnie reszta grupy (lub druga osoba w parze) odpowiada na pytania. Powstaje ciekawa rozmowa – czysta konwersacja – a przy okazji Twoi Uczniowie ćwiczą również zadawanie pytań! Ćwiczenie nadaje się do wykorzystania w grupach małych 2-3 osobowych, jak i dość licznych.